- +32 9 344 98 58 (kantoor Zelzate) | +32 3 866 37 04 (kantoor Schelle)
- info@vvv-dgt.be
Er wordt verwacht dat we in de Benelux ongeveer 4 miljoen EV’s zullen tellen tegen 2030. Hierdoor staat de brandweer voor de formidabele uitdaging. Batterijbranden blussen.
Ondanks de groei van het EV-landschap, hebben brandweerlieden nog steeds de behoefte aan uitgebreide training in het snel en efficiënt bestrijden van EV-branden. Tot nogtoe is dit zowat ongekend terrein.
In tegenstelling tot conventionele benzine-aangedreven voertuigen, vereist de brandbestrijdingsaanpak voor EV’s een andere strategie.
Bij conventionele brandbestrijdingsmethoden, blussen we de motor meestal met schuim of met blusdekens.
Deze blijken bij een EV-brand niet te werken vanwege de unieke kenmerken van de lithium-ionbatterijen. Deze batterijen zijn in staat om een “thermische runaway” te ondergaan, een fenomeen waarbij ze hun eigen zuurstof afgeven, waardoor het vuur in wezen zelfvoorzienend wordt.
Momenteel is de meest gebruikelijke en effectieve aanpak voor het blussen van een EV-brand het gebruik van grote hoeveelheden water om de batterijmaterialen af te koelen en tegelijkertijd het vuur zuurstof te ontnemen door het te isoleren van atmosferische lucht.
Om de waterbehoefte in perspectief te plaatsen, geven rapporten van brandweerkorpsen aan dat het blussen van een EV-brand tot wel 90.000 liter water kan kosten. Daarentegen heeft een brand met een benzine- of dieselvoertuig meestal slechts 2.000 tot 4.000 liter water nodig om te blussen.
Deze veranderende situatie vormt een nieuwe reeks uitdagingen voor brandweerlieden, vooral wanneer ze te maken hebben met scenario’s waarin brandkranen ver weg kunnen zijn of wanneer lokale brandweerkorpsen die veelal beperkte middelen hebben.
De gevaren die gepaard gaan met EV-branden reiken verder dan de eerste brandbestrijdingsfase, omdat er gevallen zijn geweest waarin deze branden opnieuw oplaaiden, soms zelfs dagen na hun eerste blussing.
Sommige autofabrikanten hebben reeeds te maken gehad met incidenten waarbij de elektrische deurklinken werden geactiveerd tijdens een voertuigbrand. De inzittenden van het voertuig gaven aan dat ze het glas moesten breken om te ontsnappen nadat het batterijpakket rook begon uit te stoten. Door deze waarschuwing werden de elektronische deursloten uitgeschakeld.
Autofabrikanten bieden ook slechts een beperkte brandbestrijdingshandleiding met beperkte richtlijnen voor het aanpakken van dergelijke uitdagingen.
Bepaalde landen hebben nu richtlijnen opgezet bij het blussen van van elektrische voertuigen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van hijskranen om de ontstoken EV op te tillen en onder te dompelen in grote containers met water. In situaties waarin de brand al onbeheersbaar is, vormt deze methode echter nog steeds het obstakel om het voertuig veilig te benaderen om het proces te implementeren.
De dringende behoefte aan uitgebreide training en de ontwikkeling van verbeterde strategieën om EV-branden te bestrijden, kan niet genoeg worden benadrukt. Brandweerlieden hebben gespecialiseerde kennis en technieken nodig om deze actuele uitdagingen aan te pakken.
Bij VVV-DGT geven we opleidingen en seminaries rond het gebruik, de opslag en het vervoer van lithium-ionbatterijen. Ideaal voor preventie- en veiligheidsadviseurs.
Wil je geen enkel nieuwtje missen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig updates rechtstreeks in je mailbox. Blijf in the loop met VVV-DGT!